KOSSDA Loading

Survey for the Development of English Programs for Design Majors, 2009

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2009-0208
Title
Survey for the Development of English Programs for Design Majors, 2009
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2009-0208-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25899
Citation
Park, Punahm. Survey for the Development of English Programs for Design Majors, 2009 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-21, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2009-0208-V1.0.
Principal Investigator(s)
Park, Punahm / Duksung International Language Center, Duksung Women's University
Fundings
Korea Research Foundation
Copyright
Park, Punahm
Depositor(s)
Park, Punahm
Date of Deposit
2012-09-13
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-03-21
Version
V1.0
Date of Version
2023-03-21
Abstract
「문화 융합 환경을 고려한 글로벌디자이너 전공교과목 중심 영어 교수/학습 모형 개발」은 2008년 한국연구재단의 지원을 받아 문화융합형 글로벌디자이너 양성을 위한 디자인학부 전공과목의 영어 교수 및 학습 모형을 개발하고자 실시된 연구사업이다.
이 조사는 연구사업의 일환으로서 서울 소재 한 대학에서 전공영어 및 영어교양 강의를 한 번 이상 수강한 경험이 있는 디자인 학부 1-4학년을 대상으로 전공 중심의 영어수업에 대한 관심과 요구를 파악하고자 실시한 것이다. 주요 조사내용은 응답자 영어학습 동기, 향후 영어 사용 용도, 향후 희망 영어수업 내용, 영어수업 시 유용한 주제, 향후 상황별 영어 사용 빈도, 효과적인 전공관련 영어수업 방법, 전공관련 영어수업 시 적합한 교수 유형, 기능별 영어학습 희망 정도 등이다.
Keywords
educationcollege educationuniversity educationuniversity curriculumeducation methodologyinstructional methodteaching methodeducational programmeseducational environmentEnglish language educationEnglish language instructionEnglish language studyglobalizationstudents (college)college studentuniversity studentcollege professoruniversity professor
Topics
Education
Countries
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
Seoul
Unit of Analysis
Individual
Universe
서울 소재 한 대학 내 전공영어 및 영어교양 강의를 한 번 이상 수강한 경험이 있는 디자인 학부 1-4학년
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Mode of Data Collection
self-administered
Sampling Procedure
convenience sampling
Number of Cases
83 (valid cases)
Weighting
No
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Public Use
Notes
The Korea Research Foundation was renamed the National Research Foundation of Korea in June, 2009.
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20090208.pdf 설문지 (한글) PDF 228.88 kB 다운로드

박부남. 2010. 문화 융합 환경을 고려한 글로벌디자이너 전공교과목 중심 영어 교수/학습 모형 개발. 한국연구재단 KSSL Google

박부남. 2009. 글로벌 디자인학부 전공 영어프로그램 개발을 위한 기초연구. 한국외국어교육학회 KSSL Google

Hit112 Download19