Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010
한영
- Data Type
- Survey data
- ID Number
- A1-2010-0102
- Title
- Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010
- DOI
- https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0102-V1.0
- URI
- http://hdl.handle.net/20.500.12236/25885
- Citation
- Kim, So-Ra. Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-13, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0102-V1.0.
- Principal Investigator(s)
- Kim, So-Ra / Division of Social Welfare, Sunchon National University
- Fundings
- National Research Foundation of Korea
- Copyright
- Kim, So-Ra
- Depositor(s)
- Kim, So-Ra
- Date of Deposit
- 2012-05-21
- Distributor(s)
- Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
- Date of Distribution
- 2023-03-13
- Version
- V1.0
- Date of Version
- 2023-03-13
- Abstract
- 「하이브리드형 광고에 대한 소비자 인식수준과 광고표시에 대한 소비자 요구」는 2009년 한국연구재단의 지원을 받아 소비자가 TV, 신문 등을 비롯한 대중매체를 통해 필요로 하는 정보를 활용할 수 있도록 제언하는 것을 목적으로 기사형 광고와 소비자 정보 기사에 대한 소비자들의 정보원 식별능력을 파악하고자 실시된 연구사업이다.
이 조사는 연구사업의 일환으로서 전국의 만 20세 이상 성인남녀를 대상으로 소비자들의 기사 및 광고 식별능력을 측정하고 광고표식어에 대한 소비자 선호도를 살펴보고자 실시된 것이다. 이를 위하여 2009년 9월 15일부터 30일까지 국내 일간지 6곳을 중심으로 기사형 광고와 소비자 정보 기사를 각각 10개씩 선정했으며, 조사대상에게 총 20개의 광고 혹은 기사를 제시한 후 광고와 기사 중 어느 것으로 생각하는지 판단하게 했다. 이어 기사형 광고에 대한 표식어 선호도를 질문했다.
- Keywords
- advertising, advertising effects, effects of advertising, newspaper article, consumers, consumer information, consumer action, advertorial, advertising label
- Topics
- Information/ Communization
- Date of Collection
- 2010-06-28~2010-07-02
- Countries
- South Korea (KOR)
- Geographic Coverage
- South Korea including Jeju
- Unit of Analysis
- Individual
- Universe
- persons aged 20 and over
- Time Method
- One Time Cross-sectional
- Data Source
- Population group
- Data Collector(s)
- Hankook Research Co., Ltd.
- Mode of Data Collection
- online survey
- Sampling Procedure
- quota sampling
- Number of Cases
- 603 (valid cases)
- Weighting
- no
- Data Format
- Numeric
- Extent of Collection
- Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
- Language
- Questionnaire-Korean; Data-Korean
- Availability Status
- Public Use
File Information
File Type |
File Name |
File Description |
File Format |
File Size |
Download |
Related Documents-Questionnaire(Korean) |
kor_que_20100102.pdf |
설문지 (한글) |
PDF |
3.59 MB |
다운로드 |
-
김소라. 2011. 기사형 광고와 소비자정보 기사의 식별능력 및 광고표식어에 대한 소비자 선호. 한국생활과학회
KSSL
Google
-
김소라. 2010. 기사형 광고와 소비자정보 기사의 식별능력 및 광고표식어에 대한 소비자 요구. 한국연구재단
KSSL
Google