KOSSDA Loading

Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2010-0102
Title
Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0102-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25885
Citation
Kim, So-Ra. Survey on Consumer Perceptions of Advertorial, 2010 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-13, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0102-V1.0.
Principal Investigator(s)
Kim, So-Ra / Division of Social Welfare, Sunchon National University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Kim, So-Ra
Depositor(s)
Kim, So-Ra
Date of Deposit
2012-05-21
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-03-13
Version
V1.0
Date of Version
2023-03-13
Abstract
「하이브리드형 광고에 대한 소비자 인식수준과 광고표시에 대한 소비자 요구」는 2009년 한국연구재단의 지원을 받아 소비자가 TV, 신문 등을 비롯한 대중매체를 통해 필요로 하는 정보를 활용할 수 있도록 제언하는 것을 목적으로 기사형 광고와 소비자 정보 기사에 대한 소비자들의 정보원 식별능력을 파악하고자 실시된 연구사업이다.
이 조사는 연구사업의 일환으로서 전국의 만 20세 이상 성인남녀를 대상으로 소비자들의 기사 및 광고 식별능력을 측정하고 광고표식어에 대한 소비자 선호도를 살펴보고자 실시된 것이다. 이를 위하여 2009년 9월 15일부터 30일까지 국내 일간지 6곳을 중심으로 기사형 광고와 소비자 정보 기사를 각각 10개씩 선정했으며, 조사대상에게 총 20개의 광고 혹은 기사를 제시한 후 광고와 기사 중 어느 것으로 생각하는지 판단하게 했다. 이어 기사형 광고에 대한 표식어 선호도를 질문했다.
Keywords
advertisingadvertising effectseffects of advertisingnewspaper articleconsumersconsumer informationconsumer actionadvertorialadvertising label
Topics
Information/ Communization
Date of Collection
2010-06-28~2010-07-02
Countries
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
South Korea including Jeju
Unit of Analysis
Individual
Universe
persons aged 20 and over
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Data Collector(s)
Hankook Research Co., Ltd.
Mode of Data Collection
online survey
Sampling Procedure
quota sampling
Number of Cases
603 (valid cases)
Weighting
no
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Public Use
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20100102.pdf 설문지 (한글) PDF 3.59 MB 다운로드

김소라. 2011. 기사형 광고와 소비자정보 기사의 식별능력 및 광고표식어에 대한 소비자 선호. 한국생활과학회 KSSL Google

김소라. 2010. 기사형 광고와 소비자정보 기사의 식별능력 및 광고표식어에 대한 소비자 요구. 한국연구재단 KSSL Google

Hit86 Download14