KOSSDA Loading

Survey on the School Violence and School Life of Korean Children in Germany, 2012

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2012-0314
Title
Survey on the School Violence and School Life of Korean Children in Germany, 2012
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2012-0314-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25868
Citation
Bae, Hwa-Ok. Survey on the School Violence and School Life of Korean Children in Germany, 2012 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-03, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2012-0314-V1.0.
Project Title
Bullying Experience of Multicultural Children: A Cross-National Comparison of Korea and Germany
Principal Investigator(s)
Bae, Hwa-Ok / Department of Social Welfare, Gyeongsang National University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Bae, Hwa-Ok
Depositor(s)
Bae, Hwa-Ok
Date of Deposit
2016-04-28
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-03-03
Version
V1.0
Date of Version
2023-03-03
Abstract
「다문화아동이 경험하는 집단괴롭힘에 대한 연구: 한국과 독일의 비교」는 2012년 한국연구재단의 지원을 받아 한국과 독일의 다문화아동이 경험하는 집단괴롭힘 수준을 비교함으로써 그 차이를 유발하는 요인을 파악하고자 실시한 연구사업이다. 이 조사는 연구사업의 일환으로서 한국과 독일의 다문화아동을 대상으로 두 차례에 걸쳐 실시되었다. 첫 번째 조사는 연구자가 독일아동연구소(German Youth Institute)에 초빙되어 체류하는 동안 독일에 거주하는 한국아동 및 한국계 독일아동을 대상으로 2012년 9월부터 2013년 5월까지 수행됐으며, 두 번째 조사는 연구자가 귀국한 후 한국아동을 대상으로 2014년 3월부터 6월까지, 이어 2014년 9월부터 11월까지 수행됐다.
이 자료는 첫 번째 조사와 두 번째 조사로부터 산출된 결과를 통합한 것이며, 주요 조사내용은 학교폭력 유형별 피해 경험 빈도, 학교폭력 유형별 가해 경험 빈도, 학교폭력 피해 경험 시 도움을 준 대상, 학교생활 환경에 대한 인식 등이다.
Keywords
bullyingviolenceschool bullyingschool lifeschool environmentGermanyKoreacomparative researchchildrenmulticultural children
Topics
Education
Date of Collection
2012-09~2014-11
Countries
Germany (GER)
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
(Germany) Munich, Erlangen, Regensburg, Nuremberg, and Augsburg in the Bayern State
(Korea) Geoje, Sacheon, Jinju, and Hapcheon in Gyeongnam Province
Unit of Analysis
Individual
Universe
(독일) 독일에 거주하는 한국아동 및 한국계 독일아동 중 초등학교 4-6학년과 중학교 1-3학년, 고등학교 1-2학년
(한국) 한국아동 중 초등학교 4-6학년과 중학교 1-3학년, 고등학교 1-2학년
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Mode of Data Collection
self-administered
Sampling Procedure
(Germany) purposive sampling; snowball sampling
(Korea) proportionate quota sampling
Number of Cases
200 (valid cases)
Weighting
No
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Public Use
Usage
첫 번째 조사의 자료수집기간은 2012년 9월부터 2013년 5월까지이며, 두 번째 조사의 자료수집기간은 2014년 3월부터 6월까지, 이어 2014년 9월부터 11월까지입니다.
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20120314.pdf 설문지 (한글) PDF 157.67 kB 다운로드

Bae, Hwa-Ok . 2016. Bullying involvement of Korean children in Germany and in Korea. School Psychology International KSSL Google

배화옥. 2014. 다문화아동이 경험하는 집단괴롭힘에 대한 연구: 한국과 독일의 비교. 한국연구재단 KSSL Google

Hit74 Download14