Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013
한영
- Data Type
- Survey data
- ID Number
- A1-2013-0118
- Title
- Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013
- DOI
- https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2013-0118-V1.0
- URI
- http://hdl.handle.net/20.500.12236/25842
- Citation
- Lee, Soo-Bum. Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-02-02, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2013-0118-V1.0.
- Project Title
- The Effects of PPL's Exposure Type on the Visual Attention and Attitude toward Advertising: Using Eye-Tracking
- Principal Investigator(s)
- Lee, Soo-Bum / Department of Mass Communication, Incheon National University
- Fundings
- National Research Foundation of Korea
- Copyright
- Lee, Soo-Bum
- Depositor(s)
- Lee, Soo-Bum
- Date of Deposit
- 2016-04-27
- Distributor(s)
- Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
- Date of Distribution
- 2023-02-02
- Version
- V1.0
- Date of Version
- 2023-02-02
- Abstract
- 「간접광고의 노출형태가 시각적 주의 및 광고태도에 미치는 영향: 아이트래킹 기법을 활용하여」는 한국연구재단의 지원을 받아 간접광고의 효과를 심층적으로 분석하고 광고유형에 따른 시각적 주의를 비교함으로써 효과적인 간접광고 방안을 마련하는 데 필요한 기초자료를 수집하고자 실시한 연구사업이다. 이를 위하여 간접광고가 포함된 드라마 및 예능 프로그램을 선별한 후 아이트래킹 기법을 이용한 실험조사와 설문조사를 실시하였다. 아이트래킹 기법은 안구운동을 지속적으로 관찰함으로써 시각적 자극에 대한 인간의 반응과 정보습득 결과를 연구하는 방법이다.
이 설문조사는 연구사업의 일환으로서 20세 이상 50세 미만 성인남녀를 대상으로 간접광고가 포함된 드라마 및 예능 프로그램 시청 후 간접광고 효과에 대한 인식을 측정한 것이다. 주요 조사내용은 드라마 및 예능 프로그램에 대한 호감도, 드라마 및 예능 프로그램 시청 시 간접광고로 인지한 제품 유형과 브랜드, 드라마 및 예능 프로그램 시청 시 간접광고로 인한 시청 방해 정도, 간접광고 제품에 대한 경험 및 인식, 평소 프로그램 시청 시 간접광고에 대한 태도, 평소 간접광고 대상 브랜드 및 제품에 대한 태도 등이다.
- Keywords
- advertising, advertising effects, effects of advertising, broadcast advertisement, television advertising, product placement, eye-tracking, visual attention
- Topics
- Information/ Communization
- Date of Collection
- 2014-01-24~2014-02-02
- Countries
- South Korea (KOR)
- Geographic Coverage
- Incheon
- Unit of Analysis
- Individual
- Universe
- persons aged 20-49
- Time Method
- One Time Cross-sectional
- Data Source
- Population group
- Data Collector(s)
- Incheon National University
- Mode of Data Collection
- face-to-face interview
- Sampling Procedure
- quota sampling
- Number of Cases
- 60 (valid cases)
- Weighting
- No
- Data Format
- Numeric
- Extent of Collection
- Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
- Language
- Questionnaire-Korean; Data-Korean
- Availability Status
- Public Use
File Information
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