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Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2013-0118
Title
Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2013-0118-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25842
Citation
Lee, Soo-Bum. Survey on the Measurement of Consumer Effects for Product Placements, 2013 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-02-02, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2013-0118-V1.0.
Project Title
The Effects of PPL's Exposure Type on the Visual Attention and Attitude toward Advertising: Using Eye-Tracking
Principal Investigator(s)
Lee, Soo-Bum / Department of Mass Communication, Incheon National University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Lee, Soo-Bum
Depositor(s)
Lee, Soo-Bum
Date of Deposit
2016-04-27
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-02-02
Version
V1.0
Date of Version
2023-02-02
Abstract
「간접광고의 노출형태가 시각적 주의 및 광고태도에 미치는 영향: 아이트래킹 기법을 활용하여」는 한국연구재단의 지원을 받아 간접광고의 효과를 심층적으로 분석하고 광고유형에 따른 시각적 주의를 비교함으로써 효과적인 간접광고 방안을 마련하는 데 필요한 기초자료를 수집하고자 실시한 연구사업이다. 이를 위하여 간접광고가 포함된 드라마 및 예능 프로그램을 선별한 후 아이트래킹 기법을 이용한 실험조사와 설문조사를 실시하였다. 아이트래킹 기법은 안구운동을 지속적으로 관찰함으로써 시각적 자극에 대한 인간의 반응과 정보습득 결과를 연구하는 방법이다.
이 설문조사는 연구사업의 일환으로서 20세 이상 50세 미만 성인남녀를 대상으로 간접광고가 포함된 드라마 및 예능 프로그램 시청 후 간접광고 효과에 대한 인식을 측정한 것이다. 주요 조사내용은 드라마 및 예능 프로그램에 대한 호감도, 드라마 및 예능 프로그램 시청 시 간접광고로 인지한 제품 유형과 브랜드, 드라마 및 예능 프로그램 시청 시 간접광고로 인한 시청 방해 정도, 간접광고 제품에 대한 경험 및 인식, 평소 프로그램 시청 시 간접광고에 대한 태도, 평소 간접광고 대상 브랜드 및 제품에 대한 태도 등이다.
Keywords
advertisingadvertising effectseffects of advertisingbroadcast advertisementtelevision advertisingproduct placementeye-trackingvisual attention
Topics
Information/ Communization
Date of Collection
2014-01-24~2014-02-02
Countries
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
Incheon
Unit of Analysis
Individual
Universe
persons aged 20-49
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Data Collector(s)
Incheon National University
Mode of Data Collection
face-to-face interview
Sampling Procedure
quota sampling
Number of Cases
60 (valid cases)
Weighting
No
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Public Use
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
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