KOSSDA Loading

Giving Korea, 2009 : Corporate Social Responsibility

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2009-0252
Title
Giving Korea, 2009 : Corporate Social Responsibility
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25022
Series
Giving Korea
Citation
Han, Dong-woo . Giving Korea, 2009 : Corporate Social Responsibility [Dataset]. The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation[Producers]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2021-09-27, A1-2009-0252, V1.0, http://hdl.handle.net/20.500.12236/25022
Project Title
Giving Korea, 2009
Principal Investigator(s)
Han, Dong-woo / Graduate School of Social Welfare, Kangnam University
Co-Investigator(s)
Jun Sang-Gyung / Department of Business Administration, Hanyang University
Kim Eun-Ji / The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation
Producer(s)
The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation
Fundings
The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation
Copyright
The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation
Depositor(s)
The Center on Philanthropy, The Beautiful Foundation
Date of Deposit
2021-04-26
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2021-09-27
Version
V1.0
Date of Version
2021-09-27
Abstract
「기빙코리아(Giving Korea)」는 한국사회의 바람직한 기부문화 조성과 기부활동 관련 정책 수립에 필요한 기초자료를 마련하고자 아름다운재단 기부문화연구소가 2001년부터 매년 시행하고 있는 전국 단위의 표본조사로 '개인기부자', '기업사회공헌(CSR)', '비영리조직(NPOs)' 자료로 구성되어 있다. '개인기부자' 조사는 기부와 봉사활동을 중심으로 개인의 기부 실태와 추이를 파악할 수 있는 반복문항으로 구성되어 있으며, 2001년, 2002년 연속 시행되다가 이후 격년으로 짝수년도마다 시행되고 있다. '기업사회공헌' 조사는 2005년부터 2015년까지 격년으로 홀수년도에 실시되었으며, 국내 일정 매출액 이상의 기업을 대상으로 기업의 사회공헌활동 실태를 조사하였다. '비영리조직' 조사는 2017년부터 격년으로 홀수년도마다 시행되고 있는데, 국내 공익법인의 조직구조와 운영 실태에 대한 내용을 조사하고 있다.
이 자료는 2009년 국내 기업의 사회공헌담당자 및 재무담당자로부터 수집된 것으로, 전년도(2008년)에 대한 기업의 사회공헌활동 참여 경험, 사회공헌활동 전담 조직 및 인력, 사회공헌활동 기부금 관련 실적, 사회공헌활동 자원봉사활동 관련 실적, 사회공헌활동 추진요인 및 장애요인, 사회공헌활동 성과, 공익연계마케팅 전략 추진 경험 및 도움 정도, 사회공헌활동 정책에 관한 인식 등에 관한 내용을 포함하고 있다.
Keywords
enterprisescorporationssocial contributionsocial contribution activitiescorporate responsibilitycorporate social responsibilityCSRpublic interestdonatecontributedonationvolunteer activitiesvoluntary worksocial problemssocial supportsocial participationsocial participationsocial activitycause-related marketingCRM
Date of Collection
2009-06-22~2009-08-14
Countries
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
South Korea including Jeju
Unit of Analysis
Organization
Universe
Largest 1,800 Companies by Revenue
Time Method
Repeated Cross-sectional Study
Data Source
Population group
Data Collector(s)
Research & Research, Inc.
Freq. of Data Collection
every 2 years since 2005
Mode of Data Collection
FAX survey; email survey
Sampling Procedure
purposive quota sampling
Number of Cases
404 (valid cases)
Weighting
no
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta); Report (pdf)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean; Report-Korean
Availability Status
Public Use
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20090252.pdf 설문지 (한글) PDF 412.13 kB 다운로드
Related Documents-Other kor_report_20090252.pdf 결과보고서 (한글) PDF 5.36 MB 다운로드

전상경; 한동우; Maria Jose Subiela; Margaret M.Coady; Brian Walsh; 한정원. 2009. 기빙코리아 2009: 한국 기업의 기부활동 실태조사 결과발표 및 경제환경변화에 대응하는 기업사회공헌의 새로운 패러다임. 아름다운재단 기부문화연구소 KSSL Google

한동우. 2009. 기빙코리아2009 : 2008년 한국기업의 사회공헌활동 현황과 과제. 아름다운재단 기부문화연구소 KSSL Google

전상경. 2009. 기빙코리아2009 : 경영 환경 변화에 따른 기업기부 흐름분석. 아름다운재단 기부문화연구소 KSSL Google

Hit36 Download22