KOSSDA Loading

Pre-Post Survey for the Development of the Teaching Portfolio, 2010

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2010-0225
Title
Pre-Post Survey for the Development of the Teaching Portfolio, 2010
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0225-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25915
Citation
Cho, Yong-Gae. Pre-Post Survey for the Development of the Teaching Portfolio, 2010 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-27, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2010-0225-V1.0.
Project Title
A Study on the Development of the Teaching Portfolio Development and Evaluation Models for Instruction Improvement
Principal Investigator(s)
Cho, Yong-Gae / Graduate School of Education, Keimyung University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Cho, Yong-Gae
Depositor(s)
Cho, Yong-Gae
Date of Deposit
2013-04-30
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-03-27
Version
V1.0
Date of Version
2023-03-27
Abstract
「수업 개선을 위한 티칭 포트폴리오 개발 및 평가 모형 개발에 관한 연구」는 2010년 한국연구재단의 지원을 받아 교수자를 대상으로 티칭 포트폴리오 개발 사례를 수집 및 분석함으로써 수업 개선을 위한 티칭 포트폴리오 개발 및 평가 모형을 제시하는 데 필요한 기초자료를 수집하고자 시행된 연구사업이다. 이를 위하여 인터뷰와 티칭 포트폴리오 개발 시점을 기준으로 사전-사후 설문조사를 실시하였다. 티칭 포트폴리오란 교수자의 실제 교수활동에 대한 정보 모음집으로 일정 기간 다양한 학습 환경에서 교수자의 성취도를 나타내는 교수활동을 수집한 것을 뜻한다.
이 사전-사후 설문조사는 연구사업의 일환으로서 대구광역시 소재 계명대학교에 재직 중인 교수를 대상으로 실시되었으며, 주요 조사내용은 티칭 포트폴리오 인지 여부, 티칭 포트폴리오 작성 경험, 교수 활동에 대한 인식, 학습자에 대한 이해 정도, 과제 및 평가에 대한 적절성 정도, 학생들의 수업만족도 및 학업성취도에 대한 전망 등이다.
Keywords
educationeducation methodologyinstructional methodteaching methodquality of educationacademic personneleducational resourceseducational supporteducational environmentpedagogyteaching methodteaching portfolio
Topics
Education
Date of Collection
2010-09-01~2010-12-30
Countries
South Korea (KOR)
Geographic Coverage
Daegu
Unit of Analysis
Individual
Universe
계명대학교 현직 교수
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Data Collector(s)
Center for Teaching and Learning, Keimyung University
Mode of Data Collection
mail survey and self-administered interview
Sampling Procedure
purposive sampling
Number of Cases
76 (valid cases)
Weighting
No
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Public Use
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20100225.pdf 설문지 (한글) PDF 53.44 kB 다운로드

조용개. 2011. 수업 개선을 위한 티칭 포트폴리오 개발 및 평가 모형 개발에 관한 연구. 한국연구재단 KSSL Google

Hit206 Download37