Survey on the Misconceptions of Biology in Elementary School Science, 2012
한영
- Data Type
- Survey data
- ID Number
- A1-2012-0303
- Title
- Survey on the Misconceptions of Biology in Elementary School Science, 2012
- DOI
- https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2012-0303-V1.0
- URI
- http://hdl.handle.net/20.500.12236/25872
- Citation
- Kim, Eun-Jin. Survey on the Misconceptions of Biology in Elementary School Science, 2012 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-03-06, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2012-0303-V1.0.
- Project Title
- The Influence of Correcting Biology Misconceptions for Preservice Elementary School Teachers on Science Teaching Efficacy
- Principal Investigator(s)
- Kim, Eun-Jin / Busan National University of Education
- Fundings
- National Research Foundation of Korea
- Copyright
- Kim, Eun-Jin
- Depositor(s)
- Kim, Eun-Jin
- Date of Deposit
- 2015-04-06
- Distributor(s)
- Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
- Date of Distribution
- 2023-03-06
- Version
- V1.0
- Date of Version
- 2023-03-06
- Abstract
- 「생명영역의 오개념 교정 수업이 초등 예비교사들의 과학교수효능감에 미치는 효과」는 2011년 한국연구재단의 지원을 받아 초등학교 예비교사들의 생명영역 기초지식에 관한 오개념 교정을 목적으로 초등과학 생명영역 오개념 교정 소책자를 개발하고, 이 소책자를 초등과학 생명영역 교재 연구에 활용함으로써 초등학교 예비교사들의 교수효능감과 초등과학 생명영역에서의 오개념 변화 정도를 파악하고자 실시된 연구사업이다.
이 조사는 연구사업의 일환으로서 소책자 제작 이후 부산지역의 교육대학교 3학년에 재학 중인 초등학교 예비교사를 대상으로 초등과학 생명영역의 오개념 변화 정도를 파악하고자 실시된 것이다. 이를 위하여 조사대상을 실험군과 비교군으로 분류하여 사전-사후검사를 실시했고, 구체적으로 초등과학 교육과정 중 생명영역에 관한 올바른 개념과 오개념을 진술문 형태로 제시하여 각 문항의 진위 여부를 판단하게 했다.
- Keywords
- education, science education, curriculum education, course of study, curriculum, correction, school teachers, primary school students, misconception
- Topics
- Education
- Date of Collection
- 2012-03-02~2012-06-05
- Countries
- South Korea (KOR)
- Geographic Coverage
- Busan
- Unit of Analysis
- Individual
- Universe
- 부산지역의 교육대학교 3학년에 재학 중인 초등학교 예비교사
- Time Method
- One Time Cross-sectional
- Data Source
- Population group
- Mode of Data Collection
- self-administered
- Sampling Procedure
- convenience sampling
- Number of Cases
- 107 (valid cases)
- Weighting
- No
- Data Format
- Numeric
- Extent of Collection
- Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
- Language
- Questionnaire-Korean; Data-Korean
- Availability Status
- Public Use
File Information
File Type |
File Name |
File Description |
File Format |
File Size |
Download |
Related Documents-Questionnaire(Korean) |
kor_que_20120303.pdf |
설문지 (한글) |
PDF |
75.01 kB |
다운로드 |
-
김은진. 2013. 생명영역의 오개념 교정 수업이 초등 예비교사들의 과학교수효능감에 미치는 효과. 한국연구재단
KSSL
Google
-
김은진. 2013. 생명과학 오개념 교정 소책자를 이용한 강좌가 초등 예비교사들의 과학 교수효능감과 오개념에 미치는 효과. 한국과학교육학회
KSSL
Google