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Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2011-0217
Title
Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011
DOI
https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2011-0217-V1.0
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/25810
Citation
Jun, Sangmin. Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-02-01, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2011-0217-V1.0.
Project Title
Study on the Impact of Health-related Food Labeling on Consumer Beliefs and Attitudes, Purchase Intentions
Principal Investigator(s)
Jun, Sangmin / Department of Consumer Science, Seoul National University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Jun, Sangmin
Depositor(s)
Jun, Sangmin
Date of Deposit
2015-02-24
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2023-02-01
Version
V1.0
Date of Version
2023-02-01
Abstract
「가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 신념, 태도, 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구」는 한국연구재단의 지원으로 가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 식품선택 과정에 미치는 영향을 파악하여 건강관련 식품표시의 효과와 이에 따른 소비자 집단별 구매행동 특성을 분석하고자 실시한 연구사업이다. 이 조사는 연구사업의 일환으로서 소비자를 대상으로 가상의 건강관련 식품표시를 제시한 뒤 가공식품에 대한 사용태도와 구매태도, 구매의도 등을 측정한 것이다. 조사대상 제품은 영양강조표시와 유기가공인증표시, 식품첨가물표시를 제품포장 전면에 표시하고 있는 가공식품인 치즈이다. 자료는 생후 6개월에서 13세 사이의 자녀를 둔 동시에 월 1회 이상 슬라이스 치즈를 구매하는 만 20세 이상 49세 이하 기혼여성으로부터 수집되었으며, 주요 조사내용은 한 달간 유제품 구입 항목, 월평균 슬라이스 치즈 구입 빈도, 슬라이스 치즈 특성에 대한 인식, 제품 이미지에 대한 인식과 추측, 의견 등이다.
Keywords
consumptionconsumersconsumer attitudeconsumer behaviorconsumer actiontype of consumptionfoodfood quality managementproduct informationconsumer purchase intentionlabeling of food additiveslabeling of processed organic foodsnutrition claim
Topics
Industry/ Business
Date of Collection
2012-01-20~2012-01-26
Countries
South Korea (KOR)
Unit of Analysis
Individual
Universe
생후 6개월에서 13세 사이의 자녀가 있는 동시에 월 1회 이상 슬라이스 치즈를 구매하는 만 20세 이상 49세 이하 기혼여성
Time Method
One Time Cross-sectional
Data Source
Population group
Data Collector(s)
Embrain Co., LTD.
Mode of Data Collection
online survey
Sampling Procedure
purposive sampling
Number of Cases
300 (valid cases)
Weighting
No
Data Format
Numeric
Extent of Collection
Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
Language
Questionnaire-Korean; Data-Korean
Availability Status
Restricted Use
Usage
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전상민. 2012. 가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 신념, 태도, 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구. 한국연구재단 KSSL Google

전상민. 2011. 건강관련 식품표시가 구매 전 품질평가와 제품 사용 및 구매태도, 구매의도에 미치는 영향: 계획적 행동이론을 바탕으로. 소비자문화연구학회 KSSL Google

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