Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011
한영
- Data Type
- Survey data
- ID Number
- A1-2011-0217
- Title
- Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011
- DOI
- https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2011-0217-V1.0
- URI
- http://hdl.handle.net/20.500.12236/25810
- Citation
- Jun, Sangmin. Survey on the Attitude of Consumers on Health-Related Food Labeling, 2011 [Dataset]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2023-02-01, https://doi.org/10.22687/KOSSDA-A1-2011-0217-V1.0.
- Project Title
- Study on the Impact of Health-related Food Labeling on Consumer Beliefs and Attitudes, Purchase Intentions
- Principal Investigator(s)
- Jun, Sangmin / Department of Consumer Science, Seoul National University
- Fundings
- National Research Foundation of Korea
- Copyright
- Jun, Sangmin
- Depositor(s)
- Jun, Sangmin
- Date of Deposit
- 2015-02-24
- Distributor(s)
- Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
- Date of Distribution
- 2023-02-01
- Version
- V1.0
- Date of Version
- 2023-02-01
- Abstract
- 「가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 신념, 태도, 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구」는 한국연구재단의 지원으로 가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 식품선택 과정에 미치는 영향을 파악하여 건강관련 식품표시의 효과와 이에 따른 소비자 집단별 구매행동 특성을 분석하고자 실시한 연구사업이다. 이 조사는 연구사업의 일환으로서 소비자를 대상으로 가상의 건강관련 식품표시를 제시한 뒤 가공식품에 대한 사용태도와 구매태도, 구매의도 등을 측정한 것이다. 조사대상 제품은 영양강조표시와 유기가공인증표시, 식품첨가물표시를 제품포장 전면에 표시하고 있는 가공식품인 치즈이다. 자료는 생후 6개월에서 13세 사이의 자녀를 둔 동시에 월 1회 이상 슬라이스 치즈를 구매하는 만 20세 이상 49세 이하 기혼여성으로부터 수집되었으며, 주요 조사내용은 한 달간 유제품 구입 항목, 월평균 슬라이스 치즈 구입 빈도, 슬라이스 치즈 특성에 대한 인식, 제품 이미지에 대한 인식과 추측, 의견 등이다.
- Keywords
- consumption, consumers, consumer attitude, consumer behavior, consumer action, type of consumption, food, food quality management, product information, consumer purchase intention, labeling of food additives, labeling of processed organic foods, nutrition claim
- Topics
- Industry/ Business
- Date of Collection
- 2012-01-20~2012-01-26
- Countries
- South Korea (KOR)
- Unit of Analysis
- Individual
- Universe
- 생후 6개월에서 13세 사이의 자녀가 있는 동시에 월 1회 이상 슬라이스 치즈를 구매하는 만 20세 이상 49세 이하 기혼여성
- Time Method
- One Time Cross-sectional
- Data Source
- Population group
- Data Collector(s)
- Embrain Co., LTD.
- Mode of Data Collection
- online survey
- Sampling Procedure
- purposive sampling
- Number of Cases
- 300 (valid cases)
- Weighting
- No
- Data Format
- Numeric
- Extent of Collection
- Questionnaire (pdf); Data (sav, dta)
- Language
- Questionnaire-Korean; Data-Korean
- Availability Status
- Restricted Use
- Usage
- 이 자료는 기탁자의 동의 하에 이용할 수 있습니다. 자료이용신청을 하시면 KOSSDA가 기탁자와 협의한 후 그 결과를 알려드립니다.
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Related Documents-Questionnaire(Korean) |
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전상민. 2012. 가공식품의 건강관련 식품표시가 소비자의 신념, 태도, 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구. 한국연구재단
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