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장애학생 교육권 실태조사, 2014 : 일반교사

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2014-0099
Title
Survey on Students with Disabilities and their Right to Education, 2014 : Teacher
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/15805
Citation
Kim, Sam Sup. Survey on Students with Disabilities and their Right to Education, 2014 : Teacher [Dataset]. National Human Rights Commission of the Republic of Korea ; Kongju National University[Producers]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2015-10-23, A1-2014-0099, V 1.0, http://hdl.handle.net/20.500.12236/15805
Principal Investigator(s)
Kim, Sam Sup / Department of Special Education, Kongju National University
Co-Investigator(s)
Park, Eunhye / Department of Special Education, Ewha Womans University
Kim, Ki Ryong
Producer(s)
National Human Rights Commission of the Republic of Korea ; Kongju National University
Fundings
National Human Rights Commission of the Republic of Korea
Copyright
National Human Rights Commission of the Republic of Korea
Depositor(s)
National Human Rights Commission of the Republic of Korea
Date of Deposit
2015-02-13
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2015-10-23
Version
V 1.0
Date of Version
2017~~
Abstract
이 조사는 국가인권위원회가 일반학교의 장애학생과 비장애학생 통합교육 과정에서 장애학생에게 보장되는 교육권의 실태를 파악하고자 시행한 것이다. 자료는 장애학생 통합교육을 실시하는 전국 974개 초·중·고등학교의 특수교사, 일반교사, 보조인력 및 학부모를 대상으로 각각 수집되었다. 이 자료는 일반교사들로부터 수집된 것으로 주요 내용에는 장애학생에 대한 인권침해 사건의 발생빈도와 특성(가해자, 발생시기, 발생장소), 인권침해 사건 발생 시 대응(인지경로, 대응방법, 대응시기, 미대응 사유, 미대응 시 피해자와 주변의 반응, 학교의 대처), 인권침해 사건 발생 후 변화(후속결과, 피해학생과 학교에 미치는 영향), 장애학생의 학습수월성 보장, 학교와 구성원의 통합교육 지원, 장애학생의 학습참여와 친구관계, 일반학생의 장애학생 수용성 등이 포함되어 있다.
Keywords
human rights of the disableddisability discriminationdiscrimination against the disabledstudent rightsright to studyright to learnright to educationeducational discrimination
Topics
Education
Date of Collection
2014-09-23~2014-10-14
Countries
대한민국 (KOR)
Geographic Coverage
제주도를 제외한 전국
Unit of Analysis
개인
Universe
장애학생 통합교육을 실시하는 전국 974개 초·중·고등학교의 통합학급 담당교사
Time Method
횡단적 연구 (one time cross-sectional study)
Mode of Data Collection
SurveyMonkey 서비스를 이용한 인터넷조사
Sampling Procedure
장애학생 통합교육을 실시하는 전국 11,027개 초·중·고등학교를 대상으로 지역 및 학교급별 분포에 비례하도록 974개 학교를 선정한 후 학교별로 1명씩 조사
Number of Cases
577 (유효사례)
Weighting
없음
Extent of Collection
설문지(pdf) ; 코드북(pdf) ; 데이터(sav)
Language
설문지-한글 ; 코드북-한글 ; 데이터-한글
Availability Status
Public Use
Usage
「장애학생 교육권 실태조사, 2014」는 특수교사(A1-2014-0098), 일반교사(A1-2014-0099), 보조인력(A1-2014-0100) 및 학부모(A1-2014-0101) 자료로 구성되어 있다.
File Information
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김삼섭 ; 박은혜 ; 김기룡. 2014. 장애학생 교육권 증진을 위한 실태조사. 국가인권위원회 KSSL Google

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