KOSSDA Loading

자녀의 취학 전 교육경험과 중학교 학업성취 실태조사, 2009

한영
Data Type
Survey data
ID Number
A1-2009-0184
Title
Survey on Preschool Education Experiences and Academic Achievement in Middle School, 2009
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12236/14711
Citation
Kim, Kyung Keun. Survey on Preschool Education Experiences and Academic Achievement in Middle School, 2009 [Dataset]. [Producers]. Korea Social Science Data Archive (KOSSDA) [Distributors], 2012-09-21, A1-2009-0184, V1.0, http://hdl.handle.net/20.500.12236/14711
Principal Investigator(s)
Kim, Kyung Keun / Department of Education, Korea University
Fundings
National Research Foundation of Korea
Copyright
Kim, Kyung Keun
Depositor(s)
Kim, Kyung Keun
Date of Deposit
2012-07-02
Distributor(s)
Korea Social Science Data Archive (KOSSDA)
Date of Distribution
2012-09-21
Version
V1.0
Date of Version
2017~~
Abstract
이 조사는 교육격차의 유발요인을 규명하려는 목적 하에 부모의 사회경제적 지위에 따른 자녀의 유아기 교육경험 차이를 살펴보고 그것이 중학교 학업성취에 미치는 영향을 분석하고자 시행한 것이다. 조사는 수도권의 중학생 학부모를 대상으로 실시되었으며, 수집된 자료에는 부모의 학력과 직업 및 가구소득, 자녀의 미취학 시기 보육 및 사교육 경험, 최근 학업성적 등의 내용이 포함되어 있다.
Keywords
early childhoodpre-school educationpre-primary educationacademic achievementeducation gapeducational inequalityinequality in education
Topics
Education
Date of Collection
2009-10~2009-11
Countries
대한민국 (KOR)
Geographic Coverage
서울, 경기
Unit of Analysis
개인
Universe
서울 및 경기 지역 중학교에 재학 중인 학생의 부모
Time Method
횡단연구 (one time cross-sectional study)
Data Collector(s)
Department of Education, Korea University
Mode of Data Collection
가구유치에 의한 자기기입식
Sampling Procedure
22개 학교의 41개 학급으로부터 할당표집
Number of Cases
1,081 (유효사례)
Extent of Collection
설문지(pdf) ; 코드북(pdf) ; 데이터(sav)
Language
설문지-한글 ; 코드북-한글 ; 데이터-한글
Availability Status
Public Use
File Information
File Type File Name File Description File Format File Size Download
Related Documents-Questionnaire(Korean) kor_que_20090184.pdf 설문지 (한글) PDF 171.87 kB 다운로드
Related Documents-Codebook(Korean) kor_codebook_20090184.pdf 코드북 (한글) PDF 826.26 kB 다운로드
Hit290 Download304